شنبه تا چهارشنبه 8 الی 18

• خانه
  • کاشت مو

علت ریزش مو :

علت ریزش مو چیست؟ موهای سرتان هم می‌ریزد یا نه؟

همان‌طور که اشاره کردم موهای اغلب بخش‌های بدن می‌ریزد اما چون تأثیری در زیبایی ما ندارند به ریزش آن‌ها توجه نمی‌کنیم. اما ریزش موی سر و ابرو نگران‌کننده است. گاهی ممکن است به علت عوامل هورمونی یا استرس‌های موهای سر و ابرو همزمان دچار ریزش شوند و گاهی نیز فقط ریزش موهای یک بخش بدن شدید می‌شود. پس نیاز است وقتی به پزشکی برای ریزش موها مراجعه کردید این موارد کاملاً بررسی شود.

علت ریزش ابرو و مژه

دانستن علت ریزش مو برای شروع درمان مناسب بسیار مهم است. اینکه عوامل هورمونی باعث ریزش موهای شما شده است یا نحوۀ تغذیۀ شما، نوع درمان متفاوتی دارند. ریزش موی سکه‌ای (بیماری آلوپسی آره آتا) به‌صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و فرد بدون سابقه بخشی از موهای ابرو یا سر خود را از دست بدهد. این نوع ریزش از موارد پرتکرار است. مانند اغلب بیماری‌ها در این نوع ریزش، استرس نقش اصلی را بازی می‌کند. بیماری‌ها هورمونی مثل اختلالات تیروئیدی، نوع تغذیه تغییر شرایط زندگی در بروز این بیماری مؤثر هستند. تقریباً عواملی که باعث ریزش موی سر می‌شوند باعث ریزش موی ابرو یا مژه هم می‌شوند.

کاشت ابرو و مژه

کاشت مو یک روش درمانی است. اما در برخی موارد امکان انجام آن نیست؛ یعنی کاشت مو باید طبق نظر پزشک انجام شود؛ پزشک بعد از شنیدن شرح‌حال شما و معاینات دقیق، نظرش را دربارۀ داشتن یا نداشتن ضرورت کاشت مو بیان می‌کند. اگر بعد از درمان علل ریزش مو، رویش مو اتفاق نیفتاد یا محل ریزش مو آسیب‌دیده باشد، پزشک کاشت مو را پیشنهاد می‌دهد.

کاشت ابرو راحت‌تر از کاشت مژه است. برای کاشت مو در این قسمت‌ها اغلب از موی سر استفاده می‌شود که رویش سریع‌تری نسبت به موهای مژه و ابرو دارد و این هم دردسرهای خاص خودش را خواهد داشت. به همین جهت افراد ترجیح می‌دهند به‌جای این‌گونه درمان، با استفاده از لوازم‌آرایشی، ریزش و کم‌پشتی موها را مخفی کنند. استفاده زیاد و مداوم از لوازم‌آرایشی اغلب مشکل‌ساز خواهد بود. پس نیاز است برای درمان قطعی آن فکری شود.

روش های کاشت مو :

روش FUT (Follicular Unit Transplant)

در سال 1995، این روش توسط برنشتاین و راسمن ابداع گردید. FUT از اولین روش‌های کاشت موی طبیعی در دنیاست. در این روشt نوار باریکی از مو (معمولاً از پشت سر) برداشت می‌کنند. توسط متخصص فولیکول‌های مو از آن خارج می‌شوند. محل برداشت بخیه می‌شود. فولیکول‌های برداشت‌شده در محل موردنظر پیوند زده می‌شود. در این روش جای زخم محل برداشت مشخص است و آثار آن باقی می‌ماند. مو به‌صورت طبیعی رشد می‌کند اما اندکیt ظاهر مو غیرطبیعی و عروسکی خواهد بود.

روش FIT

در این روش فولیکول مو از پشت سر برداشت می‌شود. روش FIT نیازی به جراحی ندارد. این روش برای اصلاح عیب‌های FUT کارایی خوبی دارد. در روش FIT، تا 1500 فولیکول هم در یک جلسه می‌توان کاشت. در این روش از پانج‌های مخصوصی برای برداشت مو استفاده می‌شود و تقریباً هیچ نشانه‌ای از زخم بر روی پوست باقی نمی‌ماند. هزینۀ آن کمتر از روش FUT است.

روش BHT (Body Hair Transplant  )

در این روش از موهای سایر قسمت‌های بدن مثل سینه، کمر، ریش و… به روش FIT   برداشت می‌شود و به قسمت موردنظر منتقل می‌شود. روش BHT برای افرادی استفاده می‌شود که در سر، بانک موی خوبی ندارند. با ابداع روش FIT   این امکان برای جراحان به وجود آمده است که از سایر بخش‌های بدن هم بتوانند مو برداشت کنند.

روش SUT یا کاشت با تراکم بالا

این روش یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های کاشت مو است. تراکم بالای موی کاشته شده و ایجاد خط رویش طبیعی از ویژگی‌های مهم این روش است. روش انجام آن شباهت زیادی به روش FIT   دارد. اما به‌جای پانج‌های دستی، در روش SUT، از دستگاه استفاده می‌شود. با استفاده از دستگاه احتمال آسیب‌دیدگی گرافت کاهش می‌یابد. در روش SUT، بهبودی سریع‌تر به دست می‌آید و تقریباً هیچ اثر زخمی باقی نمی‌ماند.

روش HRT

روش HRT برای افرادی که بانک مو ندارند، مناسب است. در روش‌های قبلی نیاز به بانک موی خوب وجود دارد اما در این روش از بانک موی طبیعی اشخاص دیگری که شباهت زیادی به موهای اصلی دارند، استفاده می‌شود. موها توسط کراتین‌های گیاهی که کاملاً بهداشتی و استاندارد هستند روی سطح سر فیکس می‌شود. معمولاً عمر مفید ترمیم مو در HRT، 2 الی 3 سال است.

پلاکت درمانی یا کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی PRP (Platelet Rich Plasma)

روش PRP نیز یکی از جدیدترین روش‌های درمان طاسی است. این روش مناسب افرادی است که از ریزش یا کم‌پشتی، به دلیلی ارثی یا ژنتیکی رنج می‌برند. روش PRP نیز به‌صورت غیر جراحی انجام می‌شود. چون در روش PRP به غیر از پلاکت خون خودتان از هیچ مادۀ خارجی استفاده نمی‌شود، ایمن‌ترین روش درمانی در دنیا شناخته شده است. جراح با استفاده از پلاسمای حاوی پلاکت خون، پلاسمای خون را به سر بیمار تزریق می‌کند تا با خاصیت تحریک، موجبات رویش مجدد مو را فراهم کنند. این روش دوام بسیار طولانی دارد. اما برای افرادی که مبتلا به دیابت یا مشکلات انعقاد خون هستند، استفاده نمی‌شود.

درمان و علت ریزش مو :

اولین گام در درمان ریزش مو، برطرف کردن عوامل و درمان و علت ریزش مو است. شما اگر به دلیل اختلالات هورمونی دچار ریزش مو شدید، باید با درمان دارویی این مشکل را حل کنید. گاهی درمان عامل ریزش، باعث رویش مجدد مو می‌شود.

اما گاهی نیز این موهای ازدست‌رفته رویش مجددی ندارند. مثلاً اگر سوختگی، یا زخم و مواد شیمایی باعث ریزش مو شده باشند. در این موارد شما به کاشت مو نیاز خواهید داشت. سؤال این است آیا کاشت مو می‌تواند جبران‌کننده باشد یا اصلاً کاشت مو خوب است یا بد؟