علت ریزش مو چیست؟

دلیل و علت ریزش مو چیست؟

آیا به دنبال علت ریزش مو های خود هستید؟ زندگی در جامعه‌های که پر از اتفاقات مختلف و غیر قابل پیش‌بینی است و همچنین دلایل دیگری همچون خوراک مضر امروزی افراد مانند فست فود‌ها و بسیاری از عوامل بیرونی دیگر می‌تواند تاثیر منفی در روحیه و احساس فرد داشته باشد که یکی از عوارض آن ریزش مو در افراد است.

همان‌طور که اشاره کردم موهای اغلب بخش‌های بدن می‌ریزد اما چون تأثیری در زیبایی ما ندارند به ریزش آن‌ها توجه نمی‌کنیم. اما ریزش مو سر و ابرو نگران‌کننده است. گاهی ممکن است به علت عوامل هورمونی یا استرس‌های موهای سر و ابرو همزمان دچار ریزش شوند و گاهی نیز فقط ریزش موهای یک بخش بدن شدید می‌شود. پس نیاز است وقتی به پزشک یا بهترین مرکز کاشت مو برای ریزش موها مراجعه کردید این موارد کاملاً بررسی شود.

علت ریزش مو و ابرو

دانستن علت ریزش مو برای شروع درمان مناسب بسیار مهم است. اینکه عوامل هورمونی باعث ریزش موهای شما شده است یا نحوۀ تغذیۀ شما، نوع درمان متفاوتی دارند. ریزش موی سکه‌ای ( بیماری آلوپسی آره آتا ) به‌صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و فرد بدون سابقه بخشی از موهای ابرو یا سر خود را از دست بدهد. این نوع ریزش از موارد پرتکرار است. مانند اغلب بیماری‌ها در این نوع ریزش، استرس نقش اصلی را بازی می‌کند. بیماری‌ها هورمونی مثل اختلالات تیروئیدی، نوع تغذیه تغییر شرایط زندگی در بروز این بیماری مؤثر هستند. تقریباً عواملی که باعث ریزش مو سر می‌شوند باعث ریزش موی ابرو یا مژه هم می‌شوند.

کاشت مو و ابرو

کاشت مو یک روش درمانی است. اما در برخی موارد امکان انجام آن نیست؛ یعنی کاشت مو بدون جراحی باید طبق نظر پزشک انجام شود؛ پزشک بعد از شنیدن شرح‌حال شما و معاینات دقیق، نظرش را دربارۀ داشتن یا نداشتن ضرورت کاشتن مو بیان می‌کند. اگر بعد از درمان علل ریزش مو، رویش مو اتفاق نیفتاد یا محل ریزش مو آسیب‌دیده باشد، پزشک کاشت مو را پیشنهاد می‌دهد.

کاشتن ابرو راحت‌تر از کاشت مژه است. برای کاشت مو در این قسمت‌ها اغلب از موی سر استفاده می‌شود که رویش سریع‌تری نسبت به موهای مژه و ابرو دارد و این هم دردسرهای خاص خودش را خواهد داشت. به همین جهت افراد ترجیح می‌دهند به‌جای این‌گونه درمان، با استفاده از لوازم‌آرایشی، ریزش و کم‌پشتی موها را مخفی کنند. استفاده زیاد و مداوم از لوازم‌آرایشی اغلب مشکل‌ساز خواهد بود. پس نیاز است برای درمان قطعی آن فکری شود.

علت ریزش مو

روش های کاشت مو

روش FUT (Follicular Unit Transplant)

در سال 1995، این روش توسط برنشتاین و راسمن ابداع گردید. FUT از اولین روش‌های کاشت موی طبیعی در دنیاست. در این روشt نوار باریکی از مو (معمولاً از پشت سر) برداشت می‌کنند. توسط متخصص فولیکول‌های مو از آن خارج می‌شوند. محل برداشت بخیه می‌شود. فولیکول‌های برداشت‌شده در محل موردنظر پیوند زده می‌شود. در این روش جای زخم محل برداشت مشخص است و آثار آن باقی می‌ماند. مو به‌صورت طبیعی رشد می‌کند اما اندکیt ظاهر مو غیرطبیعی و عروسکی خواهد بود.

کاشت مو FUT

روش FIT برای ریزش مو

در این روش فولیکول مو از پشت سر برداشت می‌شود. روش FIT نیازی به جراحی ندارد. این روش برای اصلاح عیب‌های FUT کارایی خوبی دارد. در روش FIT، تا 1500 فولیکول هم در یک جلسه می‌توان کاشت. در این روش از پانج‌های مخصوصی برای برداشت مو استفاده می‌شود و تقریباً هیچ نشانه‌ای از زخم بر روی پوست باقی نمی‌ماند. هزینۀ آن کمتر از روش FUT است.

کاشت مو FIT

روش BHT ( Body Hair Transplant )

در این روش برای از بین بردن ریزش مو از موهای سایر قسمت‌های بدن مثل سینه، کمر، ریش و … به روش FIT   برداشت می‌شود و به قسمت موردنظر منتقل می‌شود. روش BHT برای افرادی استفاده می‌شود که در سر، بانک موی خوبی ندارند. با ابداع روش FIT   این امکان برای جراحان به وجود آمده است که از سایر بخش‌های بدن هم بتوانند مو برداشت کنند.

روش SUT یا کاشت با تراکم بالا

این روش یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های کاشت مو است. تراکم بالای موی کاشته شده و ایجاد خط رویش طبیعی از ویژگی‌های مهم این روش است. روش انجام آن شباهت زیادی به روش FIT   دارد. اما به‌جای پانج‌های دستی، در روش SUT، از دستگاه استفاده می‌شود. با استفاده از دستگاه احتمال آسیب‌دیدگی گرافت کاهش می‌یابد. در روش SUT، بهبودی سریع‌تر به دست می‌آید و تقریباً هیچ اثر زخمی باقی نمی‌ماند.

کاشت مو SUT

روش HRT

روش HRT برای افرادی که بانک مو ندارند، مناسب است. در روش‌های قبلی نیاز به بانک موی خوب وجود دارد اما در این روش از بانک موی طبیعی اشخاص دیگری که شباهت زیادی به موهای اصلی دارند، استفاده می‌شود. موها توسط کراتین‌های گیاهی که کاملاً بهداشتی و استاندارد هستند روی سطح سر فیکس می‌شود. معمولاً عمر مفید ترمیم مو در HRT، 2 الی 3 سال است.

پلاکت درمانی یا کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی PRP ( Platelet Rich Plasma )

روش PRP نیز یکی از جدیدترین روش‌های درمان طاسی است. این روش مناسب افرادی است که از ریزش یا کم‌پشتی، به دلیلی ارثی یا ژنتیکی رنج می‌برند. روش PRP نیز به‌صورت غیر جراحی انجام می‌شود. چون در روش PRP به غیر از پلاکت خون خودتان از هیچ مادۀ خارجی استفاده نمی‌شود، ایمن‌ترین روش درمانی در دنیا شناخته شده است. جراح با استفاده از پلاسمای حاوی پلاکت خون، پلاسمای خون را به سر بیمار تزریق می‌کند تا با خاصیت تحریک، موجبات رویش مجدد مو را فراهم کنند. این روش دوام بسیار طولانی دارد. اما برای افرادی که مبتلا به دیابت یا مشکلات انعقاد خون هستند، استفاده نمی‌شود.

ادامه مطلب  کاشت مو به روش سلول های بنیادی

درمان و علت ریزش مو

اولین گام در درمان ریزش مو و پیشگیری از عوارض کاشت مو، برطرف کردن عوامل و درمان و علت ریزش مو است. شما اگر به دلیل اختلالات هورمونی دچار ریزش مو شدید، باید با درمان دارویی این مشکل را حل کنید. گاهی درمان عامل ریزش، باعث رویش مجدد مو می‌شود.

اما گاهی نیز این موهای از دست‌رفته رویش مجددی ندارند. مثلاً اگر سوختگی، یا زخم و مواد شیمایی باعث ریزش مو شده باشند. در این موارد شما به کاشت مو نیاز خواهید داشت. سؤال این است آیا کاشت مو می‌تواند جبران‌کننده باشد یا اصلاً کاشت مو خوب است یا بد؟

علت ریزش مو مردان و زنان چیست؟علت ریزش مو

راه‌های تشخیص و درمان آلوپسی آندروژنتیک یا ریزش موی ژنتیکی در مردان و زنان چیست؟ به افرادی که دچار ریزش مو هستند توصیه می‌شود قبل از درمان برای بررسی علت ریزش مو به متخصصان پوست‌ و مو مراجعه کنند. در کلینیک ماه زر برای افرادی که قادر به مراجعه حضوری و انجام مشاوره قبل از آغاز درمان نیستند امکانی فراهم شده تا آنها بتوانند به صورت آنلاین مسائلشان را مطرح و پاسخ مناسب دریافت کنند.

طاسی مو در مردان

الگوی طاسی در مردان با سه فاکتور ژن‌ها، هورمون‌ها و سن تعیین می‌شود که این فاکتورها مستقل هستند. به طور کلی ریزش مو با اثر آندروژن‌ها روی فولیکول‌های موی حساس ایجاد می‌شود. بیشتر مردان درجه‌ای از طاسی را با افزایش سن تجربه می کنند و نیمی از آن‌ها علائم طاسی ژنتیکی را در دهه  ۵۰ زندگی شاهد خواهند بود. ژن‌های ریزش موی ژنتیکی یا آلوپسی آندروژنتیک می‌تواند از سمت خانواده مادر یا پدر به فرزندان به ارث برسد.

طاسی مو در زنان

آلوپسی آندروژنتیک حدود ۳۰% از زنان را در طول عمرشان تحت تاثیر قرار می‌دهد. چون ایننوع ریزش مو تمایل دارد به صورت نازک شدن منتشر در کل پوست سر وجود داشته باشد، و چون زنان معمولا موهای خود را در خط موی پیشانی ( آنگونه که مردان از دست می دهند ) از دست نمی دهند، نازک شدن ممکن است به خصوص در مراحل اولیه قابل توجه نباشد. زنان معمولا موهای خود را تدریجا از دست می دهند و در طول بارداری و یائسگی سرعتریزش موی آن ها افزایش می یابد.

ریزش مو در زنان ممکن است بر اثر تغییر فصل ایجاد شود در واقع تغییرات هورمونی، بیماری‌ها و فاکتورهای خارجی در ریزش موی زنان تاثیر بیشتری نسبت به مردان دارد.

ادامه مطلب  کاشت مو از ریش به سر

علل ریزش مو در مردانقبل و بعد کاشت مو

شایع‌ترین علت ریزش مو در مردان آلوپسی آندروژنتیک (ریزش موی ژنتیکی) است، که “الگوی مردانه” یا طاسی “معمول” نیز نامیده می شود. این ریزش با اثر هورمون مردانه  دی هیدرو تستوسترون (DHT) روی فولیکول های موی سر حساس از نظر ژنتیکی ایجاد می شود. DHT با کوتاه کردن فاز رشد یا آناژن چرخه مو باعث ریزش مو می‌شود و سبب می شود فولیکول ها دائما موهای کوتاه‌تر و نازک‌تر تولید کنند، فرآیندی که مینیاتوریزاسیون نامیده می‌شود. با مواجهه طولانی مدت با DHT، فولیکول‌های حساس ژنتیکی در نهایت ناپدید شده و پوست طاس بر جا میماند.

• افزایش سن
  • استفاده از برس ها یا شانه های نامناسب
  • علل ارثی و ژنتیکی
  • استفاده از اتو مو یا سشوار به صورت روزانه و مداوم
  • استفاده مکرر از لوازم آرایشی برای موها مانند ژل مو و چسب مو
  • بیماری هایی مانند بیماری های تیروئیدی
  • برخی روش‌های درمانی یا داروهای به‌خصوص
  • استرس های شدید و طولانی مدت
  • استفاده از مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی

همانطور که می بینیم عوامل زیادی هستند که می‌توانند باعث علت ریزش مو آقایان شوند. بنابراین در هر سنی ممکن است نیاز به یک عمل خوب با نتیجه کاملاً طبیعی برای ترمیم دائمی ظاهر موهای خود داشته باشند.

این عمل خوشبختانه امروزه بسیار پیشرفت کرده و جای هیچ نگرانی برای انجام آن نیست. زیرا این عمل روزانه برای تعداد زیادی از افراد انجام می‌شود. برای همه فارغ از اینکه به چه علت دچار ریزش مو شده اند. نتیجه دلخواه آنها حاصل خواهد شد. انجام عمل کاشت مو در کلینیک های مطمئن و معتبر با استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین متد های ارائه شده باعث می شود. که عمل بدون ایجاد هیچ عوارض کاشت مو انجام شود حتی هنگام عمل هم هیچ درد و خونریزی وجود نداشته باشد.

ادامه مطلب  مزایا کاشت مو به روش sut چیست؟

طبقه بندی ریزش مو

طبقه بندی نورود، که در سال ۱۹۷۵ توسط دکتر نورود منتشر شد، گسترده‌ترین طبقه بندی استفاده شده برای ریزش موی مردان است. این طبقه بندی دو الگوی عمده قابل مشاهده ریزش مو و انواع متعدد با شیوع کمتر دارد. در الگوی منظم نورود، دو منطقه ریزش مو –ریزش و نازک شدن دو زمانه  تاج- به تدریج بزرگ شده و به هم متصل می شود تا زمانی که کل جلو، بالا، و تاج (ورتکس) پوست سر طاس شود.

تشخیص آلوپسی آندوژنتیک در مردان

تشخیص آلوپسی آندروژنتیک در مردان معمولا سر راست و ساده است. این تشخیص با مشاهده  توزیع “الگودار” ریزش مو ایجاد و با مشاهده  حضور موی مینیاتوریزه شده (موهای کوتاه و نازک) در مناطق نازک شدن تایید می شود.

1. سلام آقای دکتر. این هفته برای میکرونیدلینگ صورت وقت دارید؟

2. من الان یه هفته گذشته ولی جای بخیه موقع خواب درد میکنه خیلی کم این طبیعیه؟

3. سلام تو سن ۱۵ سالگی متوجه این بیماری شدم یه مدت امپول زدم بهتر شد اما الان که ۲۱ سالم هست دوباره ریزش ها شروع شده میخواستم بدونم درمان قطعی برای این بیماری وجود داره ؟؟؟؟؟/

4. سلام
    وقت بخیر
    من 26 سالمه و حدود 3 سال هست که حجم موها به شدت کم شده و سال پیش بعد از مصرف داروی مولیکسیفار7.5 برای بیماریم علاوه بر کاهش چشمگیر تراکم، جنس موها م هم فرق کرده
    مقاله هیر فیلرتون رو مطالعه کردم
    واقعا هیر فیلر میتونه تراکم موها رو افزایش بده؟؟؟؟
    و برای افزایش تراکم مو ها روش دیگه ای مثل PRP و مزو چطور!!!!؟؟؟

5. سلام،عذرمیخوام،یه بسته از هیرویت رو 9 ماه پیش گرفته بودم ولی استفاده نکردم و داخل یخچال موند تا الان،میخواستم بدونم الان میتونم استفاده کنم؟تاریخ انقضا هم تا اواخر 2003 داره